28.9.14

KHASIAT ALOE VERA


Aloe vera merupakan tumbuhan yang banyak didapati tumbuh dimerata tempat di seluruh dunia termasuklah Malaysia. Isi aloe vera terdapat dalam batangnya yang lembut dan rangup. Isinya berbentuk jernih berupa jeli dan mempunyai rasa yang neutral. Terdapat banyak produk makanan dan minuman yang berada dipasaran sekarang yang mengandungi aloe vera.

Manfaat dan kegunaan perubatan untuk Aloe Vera

Aloe Vera tinggi vitamin & mineral
Aloe Vera mengandungi banyak vitamin termasuk A, C, E, asid folik, choline, B1, B2, B3 ( niasin ), B6. Aloe Vera juga merupakan salah satu daripada beberapa tumbuh-tumbuhan yang mengandungi vitamin B12.
Sebahagian daripada 20 mineral yang terdapat dalam Aloe Vera termasuk: kalsium, magnesium, zink, kromium, selenium, natrium, besi, kalium, tembaga dan mangan.

Aloe Vera tinggi dengan asid amino & asid lemak
Asid amino adalah blok pembinaan protein. Terdapat kira-kira 22 asid amino yang diperlukan untuk tubuh manusia dan dikatakan bahawa 8 daripada ini adalah penting. Anggaran daripada asid amino yang ditemui dalam aloe vera ialah 18 hingga 20 asid amino dengan semua 8 asid amino penting.
Alove Vera juga mengandungi asid lemak. Aloe vera mengandungi tiga sterol tumbuhan yang penting asid lemak kolesterol - HCL (yang merendahkan lemak dalam darah), campesterol dan B-Sitosterol . Semua adalah berguna dalam mengurangkan gejala-gejala alahan dan senak. Asid lemak lain termasuk linoleik, linolenik, Myritic, caprylic, oleik, palmitik dan stearik .

Aloe Vera adalah sejenis adaptogen
Aloe Vera adalah adaptogen yang terkenal. Adaptogen adalah sesuatu yang meningkatkan keupayaan semula jadi badan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan luaran dan menentang penyakit. Adaptogen mengimbangkan sistem badan, merangsang pertahanan dan sebagai mekanisme penyesuaian badan. Ini membolehkan anda meningkatkan keupayaan untuk menghadapi tekanan ( tekanan fizikal, emosi dan alam sekitar seperti pencemaran)

Aloe Membantu Penghadaman
Penghadaman yang lemah adalah berkaitan dengan pelbagai penyakit. Saluran penghadaman yang berfungsi dengan baik adalah salah satu kunci dan asas-asas kesihatan. Aloe vera dikenali dapat mencuci dan membersihkan saluran penghadaman dan membantu meningkatkan penghadaman. Perkara yang menarik tentang mengambil aloe ialah kerana ia adalah sejenis adaptogen, ia membantu masalah sembelit atau cirit-birit. Aloe vera membantu untuk mengawal selia kitaran penghadaman didalam usus. Ia adalah satu ubat yang baik untuk mereka yang mempunyai masalah seperti sindrom usus terganggu dan juga sebagai refluks asid. Aloe juga membantu untuk mengurangkan jumlah bakteria yang tidak sihat di dalam usus untuk menjaga kesihatan usus. Aloe juga adalah bersifat vermifuge yang membantu untuk menghilangkan cacing usus.

Aloe Membantu Detoksifikasi
Aloe Vera adalah makanan tumbuhan berstruktur seperti agar-agar sama seperti rumpai laut dan chia. Manfaat utama untuk memakan makanan tumbuhan agar-agar dalam diet anda bahawa gel ini bergerak melalui saluran usus sambil menyerap toksin di sepanjang perjalanan dan menghapuskan toksin pada kolon. Ini akan membantu penghapusan sisa toksin dari badan anda dan membantu detoksifikasi badan anda.

Mengalkalikan Badan
Penyakit tidak boleh beradaptasi dalam persekitaran yang beralkali. Kebanyakan diri kita dan juga makanan kita adalah bersifat asid. Untuk kesihatan yang baik, ingat nisbah peraturan 80/20 - 80% alkali membentuk makanan dan 20% berasid. Lidah buaya adalah makanan beralkali. Ia membantu mengalkalikan badan dan membantu mengimbangi permakanan yang  terlalu berasid

Kesihatan Kardiovaskular
Terdapat beberapa kajian yang menunjukkan bahawa ekstrak Aloe Vera yang disuntik ke dalam darah sangat menggandakan keupayaan pengangkutan oksigen dan penyebaran sel-sel darah merah dalam badan.
Menurut kajian yang disiarkan dalam isu 2000 British Medical Journal, beta Sitosterol yang terdapat dalam aloe vera membantu untuk menurunkan kolesterol. Dengan mengawal tekanan darah, memperbaiki peredaran dan pengoksidaan darah, menurunkan kolesterol, dan membuat darah kurang melekit, jus Aloe Vera mungkin boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

Aloe Membantu Meningkatkan Sistem Imun
Polisakarida dalam jus lidah buaya merangsang makrofaj yang merupakan sel-sel darah putih sistem imun yang melawan virus. Aloe juga merupakan penambah imun kerana tahap yang tinggi anti-oksidan yang membantu memerangi sebatian yang tidak stabil yang dikenali sebagai radikal bebas yang menyumbang kepada proses penuaan dan kanser. Aloe juga merupakan antipiretik yang bermakna ia digunakan untuk mengurangkan atau mencegah demam.

Aloe Vera adalah Besar untuk Kulit
Oleh kerana terkenal ciri-ciri penyembuhan aloe untuk kulit dan atas sebab itulah aloe vera merupakan salah satu sebatian utama yang digunakan dalam industri kosmetik . Ia adalah pengubat luka, kesan terbakar, melecet, psoriasis dan juga untuk gigitan serangga. Aloe bertindak sebagai analgesik yang bertindak untuk membantu melegakan kesakitan luka. Aloe juga merupakan antipruritic iaitu bahan yang melegakan atau mencegah gatal-gatal. Aloe Vera juga adalah astringen yang menyebabkan penguncupan tisu badan yang berfungsi untuk mengurangkan pendarahan dari melecet kecil. Oleh kerana kandungan air yang tinggi buaya ini ( lebih 99 % air ) ia merupakan cara terbaik untuk melembapkan dan meremajakan kulit. Aloe meningkatkan keanjalan kulit menjadikannya lebih fleksibel melalui kolagen dan elastin. Membantu untuk melembutkan dan melegakan kulit. Ia membantu bekalan oksigen ke sel-sel kulit, meningkatkan kekuatan dan tisu-tisu kulit dan mendorong aliran darah yang lebih baik untuk kulit melalui kapilari pengembangan .

Disinfektan, Antibiotik, Antimikrob, Antibakteria, Antiseptik, Anti kulat & Antivirus :
Bahan aktif Aloe Vera adalah sulfur, lupeol, asid salisilik, asid cinnamic, urea nitrogen dan fenol yang adalah bahan yang menghalang pertumbuhan penyebab penyakit mikroorganisma dan bertindak sebagai satu pasukan untuk menyediakan aktiviti antimikrob itu menghapuskan banyak jangkitan dalaman dan luaran, juga aktif terhadap bakteria. Ia juga membantu untuk merawat jangkitan kulat dan virus.

Aloe Membantu Mengurangkan Keradangan
Aloe Vera mengandungi 12 bahan termasuk B-sisterole yang boleh membantu untuk melambatkan atau menghalang keradangan. Ini mungkin boleh membantu dengan sakit sendi disebabkan kekukuhan dan membantu meningkatkan fleksibiliti sendi.

Berat Badan
Meningkatkan penghadaman anda dan detoksifikasi anda akan mempunyai kesan menengah dalam menggalakkan penurunan berat badan kerana apabila kita mula untuk meningkatkan penghadaman kita secara semula jadi menghapuskan dengan lebih cekap yang merupakan cara utama proses menyahtoksik - melalui usus kita. Ini akan meringankan beban toksik ke atas badan dan akan memberikan kita lebih tenaga.

Amaran !!! Aloe Vera 
Terdapat beberapa amaran terhadap penggunaan jangka panjang. Hanya kerana sedikit memberi manfaat, tidak bermakna bahawa banyak yang lebih berfaedah. Ini merupakan herba yang amat kuat dan harus digunakan pada tahap yang diperlukan sahaja. Penggunaan jangka panjang boleh menyebabkan kehilangan elektrolit terutamanya kalium.

Elakkan daripada mengambil aloe dalaman semasa hamil, haid, jika anda mempunyai buasir atau degenerasi hati dan pundi hempedu .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...