19.8.14

KHASIAT DHAL


Dhal amat kaya dengan serat larut yang membentuk bahan seperti gel dalam saluran penghadaman. Ia juga membantu dalam menghapuskan dan mengurangkan paras kolesterol dalam darah.

Kandungan serat yang lebih tinggi daripada kacang membantu dalam meningkatkan fungsi pencernaan najis dengan itu dapat mempercepatkan perjalanan bahan buangan melalui usus. Pendek kata dhal berguna untuk mengurangkan sembelit. Kandungan serat juga akan mengurangkan risiko dan simptom diverticulosis iaitu suatu keadaan di mana kantung kecil membentuk di dinding usus besar.

Serat larut dalam dhal mempunyai fungsi memerangkap karbohidrat. Ia melambatkan proses penghadaman dan penyerapan, oleh itu ia dapat menghalang perubahan besar tahap gula dalam darah sepanjang hari. Ini amat membantu pesakit kencing manis.

Serat tidak larut dalam dhal membawa kepada kekenyangan awal oleh itu secara lansung ia dapat mengawal nafsu makan. Selain itu serat larut dicerna yang melalui badan hanya menambah  sedikit kalori.

Kacang dhal mempunyai kandungan flavones, kelas antioksidan dengan ciri-ciri antioksidan. Kajian telah membuktikan bahawa dhal boleh mengurangkan risiko kanser payudara.

Dhal terbukti penting untuk kesihatan jantung kerana ia menghalang masalah koronari jantung. Serat dalam dhal mengurangkan tahap kolesterol darah dan membentuk plak pada dinding arteri dapat menghapuskan risiko strok atau lain-lain penyakit kardiovaskular.

Selain daripada membekalkan karbohidrat kompleks, dhal meningkatkan tahap tenaga dengan menambahkan semula kandungan zat besi. Ini adalah sangat penting bagi wanita haid yang mempunyai risiko tinggi kekurangan zat besi.

Selain serat yang menyumbang kepada kesihatan sistem kardiovaskular, dhal mengandungi asid folik dan magnesium yang penting untuk mengurangkan tahap homocysteine​​, sebatian yang dikenali sebagai berbahaya untuk jantung dan arteri dinding. Ia juga menggalakkan pengaliran darah dan peredaran oksigen dan nutrien ke organ-organ badan.

Kaya dengan antioksidan, molibdenum, dhal membantu badan dalam menangkis bahan-bahan berbahaya dengan itu mengurangkan simptom alahan. Antioksidan ini juga penting untuk mencegah mati pucuk terutama pada lelaki yang lebih tua dan mengelakkan anemia.

Kajian menunjukkan bahawa vitamin E yang terdapat dalam kacang membantu mencegah risiko penyakit Parkinson.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...