26.8.14

KHASIAT REBUNG


Sejak zaman purba, batang-batang pokok berkayu buluh telah digunakan untuk membina rumah-rumah keseluruhan, perabot, peralatan dapur dan perkakas dapur. Buluh juga telah meletakkan asas bagi banyak jambatan dan alat-alat muzik, selain daripada pucuk digunakan secara meluas sebagai makanan. Oleh kerana penyesuaian yang pelbagai untuk pelbagai iklim, penanaman buluh pucuk tersebar di seluruh benua yang berbeza, dari hutan tropika Chile ke lereng gunung Himalaya. Tetapi, oleh kerana keadaan cuaca, pucuk buluh tidak dapat ditanam di Kanada, Eropah, dan Antartika Barat, walaupun usaha-usaha yang berjaya telah dibuat di Utara Itali, yang mempunyai musim sejuk yang sederhana dan panas, musim panas lembap. Hari ini, pucuk buluh komersial ditanam di Timur dan Selatan Asia Timur termasuklah negara kita Malaysia.

Faedah Kesihatan
  • Sangat rendah kalori dan tinggi dalam serat, rebung membuat faedah yang berharga untuk mana-mana resipi, terutamanya bagi orang-orang yang cuba untuk menurunkan berat badan. Gentian membantu proses pencernaan, dengan itu ia mengurangkan selera makan dan peluang cirit-birit. Ia meningkatkan pergerakan usus, melancarkan pergerakan najis dan lain-lain
  • Oleh kerana kandungan kalium yang tinggi dalam rebung, ia amat membantu dalam mengekalkan tekanan darah yang stabil. Rebung juga menstabilkan kesan ke atas tekanan darah arteri.
  • Pengambilan rebung juga bermanafaat untuk menghalang kolesterol. Dengan mengurangkan tahap LDL dalam darah dengan ketara, pucuk ini melawan risiko penyakit jantung.
  • Dengan jumlah yang tinggi ciri-ciri antioksidan, rebung menyumbang ke arah mengelakkan risiko kanser usus besar.
  • Selain daripada meningkatkan imuniti tubuh, pucuk buluh mempunyai ciri-ciri anti-radang yang mengurangkan risiko dijangkiti pelbagai penyakit kronik.
  • Rebung telah dirujuk sebagai ubat herba yang berkesan untuk mengurangkan kekejangan dalam pundi hempedu.
  • Tumbuhan ini telah terbukti untuk merawat demam campak lebih cepat daripada mana-mana ubat-ubatan lain. Untuk hasil yang terbaik, sup disediakan daripada rebung mesti dimakan dua kali sehari sehingga simptom reda.
Lain-lain faedah rebung ialah dikaitkan untuk merawat keguguran rambut, gatal-gatal, pendarahan, katarak dan masalah mata yang lain, haid menyakitkan, sakit pundi kencing, jangkitan gonorrhea dan sakit sendi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...