25.8.14

KHASIAT GULA MELAKA



Gula melaka bukan merupakan sejenis makanan yang berkhasiat, tetapi ia menawarkan lebih banyak vitamin dan mineral daripada gula putih. Ia mengandungi jumlah surih vitamin C, kalium, fosforus, magnesium, kalsium, zink, besi dan tembaga. Gula melaka juga mempunyai sedikit fitonutrien seperti polifenol, flavonoid dan anthocyanidin dan antioksidan.  

Tahap glisemik rendah 
Indeks glisemik adalah ukuran untuk mengukur kesan karbohidrat pada gula dalam darah anda. Gula melaka berada di kedudukan di 35 pada indeks ini, manakala gula putih biasa berada di kedudukan antara 60 dan 75. Makanan yang tinggi pada indeks glisemik menyebabkan gula dalam darah anda meningkat dengan mendadak. Peningkatan tahap gula dalam darah menyebabkan tahap insulin anda meningkat dalam tempoh yang singkat dan ini boleh membawa kesan serius untuk pesakit kencing manis. 

Kurang fruktosa                                                                  
Fruktosa adalah sejenis gula dalam badan anda yang menukar menjadi lemak dengan cepat. Hanya hati anda boleh memecahkan fruktosa dan salah satu hasil pecahan ini adalah trigliserida - satu bentuk lemak. Anda tidak perlu mengambil dalam jumlah yang besar fruktosa di luar dari apa yang anda dapat dalam buah-buahan segar. Madu Agave adalah 90 peratus fruktosa dan tinggi fruktosa sirap jagung adalah 55 peratus fruktosa. Gula melaka mempunyai hanya 45 peratus fruktosa, menjadikannya pilihan yang lebih baik daripada pemanis yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...