18.9.14

KHASIAT TEPUNG GANDUM


Tepung gandum mengandungi lemak, karbohidrat, serat dan protein. Pengambilan makanan yang tinggi serat membantu meningkatkan kadar metabolisme dan menyumbang kepada mengekalkan berat badan. 

Pengambilan tepung gandum terbukti melindungi tubuh daripada risiko rintangan insulin yang boleh menyebabkan obesiti visceral, tahap kolesterol HDL yang rendah mencegah trigliserida tinggi dan tekanan darah tinggi. Terdapat perlindungan yang mencukupi terhadap masalah kardiovaskular. 

Diperkaya dengan magnesium, tepung gandum dikaitkan dengan mengurangkan risiko diabetes jenis 2. Pengambilan harian makanan ini telah menunjukkan berlaku penurunan gula dalam darah sebanyak 19%. 

Mereka yang mengambil diet dengan jumlah yang tinggi betaine dan choline dapat mengelak keradangan kronik sebanyak hampir 20%. Ia juga mengurangkan masalah kesihatan seperti penyakit jantung, osteoporosis, penurunan kognitif dan penyakit Alzheimer. 

Tepung gandum adalah sumber serat tidak larut yang penting untuk mencegah pembentukan batu karang, terutamanya di kalangan wanita. Ia juga dapat mempercepatkan masa hadaman makanan melalui usus dan mengurangkan rembesan asid hempedu. Jumlah berlebihan asid hempedu boleh membawa kepada pembentukan batu hempedu. 

Gandum mempunyai sifat julap yang sangat baik yang perlu bagi mengurangkan gejala penyakit diverticular seperti sakit, loya, perut kembung, sembelit, kembung dan sebagainya. Keadaan ini dicirikan oleh keradangan dan sakit perut yang lebih rendah, kadang-kadang membawa kepada pembentukan kantung di dinding usus besar kerana sembelit kronik dan meneran berlebihan. 

Sebagai agen anti-kanser, tepung gandum meningkatkan metabolisme estrogen yang mengelak kanser payudara. Bran dalam gandum amat berkhasiat dalam mencegah ejen kanser dalam kolon yang sebaliknya boleh meningkatkan kepekatan asid hempedu dan enzim bakteria dalam najis. 

Wanita menopaus yang makan diet yang kaya dengan serat tepung gandum telah menunjukkan dapat mengurangkan risiko kanser payudara sebanyak 34% berbanding dengan mereka yang mengambil serat dalam jumlah yang lebih kecil. 

Makan satu hidangan gandum boleh mengurangkan tahap kolesterol, tekanan darah tinggi dan tanda-tanda penyakit kardiovaskular. 

Pengambilan kaya dengan gandum adalah dikaitkan dengan mengurangkan risiko semput dan asma pada kanak-kanak dan bronkial hyper-responsif (BHR), satu keadaan di mana penyempitan pada saluran udara. 

Gandum mengandungi antioksidan yang kuat iaitu vitamin E yang melindungi membran sel, sel-sel otak dan molekul lemak daripada rosak akibat radikal bebas. Seterusnya, vitamin adalah penting untuk fungsi imun untuk pencegahan kanser dan mengawal glukosa darah bagi incividu yang sihat ataupun yang menghidap kencing manis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...