15.8.14

KHASIAT TELUR PADI


Telur padi adalah telur itik yang telah diawet dalam campuran abu, kapur, garam, tanah liat dan beras selama beberapa minggu atau bulan. Ia juga dikenali sebagai telur kuda, century egg, telur abad dan ia dianggap sebagai makanan istimewa di China. Telur padi berasal dari China beribu-ribu tahun yang lalu. Ia terkenal dengan rasa dan bau yang sangat kuat kerana kandungan sulfur atau ammonia dalamnya.

Selepas proses pengawetan selesai, cengkerang telur berubah seakan telur tersebut tersangat lama penampilan umurnya. Perubahan yang lebih drastik terjadi ketara apabila putih telur telah berubah tekstur agar-agar dan warna coklat gelap. Perubahan yang paling ketara adalah pada kuning telur ia bertukar kepada hijau gelap dan mempunyai tekstur krim tebal atau yogurt. Kebanyakan bau dan rasa yang kuat pada telur padi datang dari kuning telur.

Di China ia dianggap sebagai makanan istimewa dan sering dihidang sebagai pembuka selera di majlis perkahwinan dan parti-parti lain. Telur padi boleh dicampur bersama-sama dengan telur tradisional, dikisar dan digunakan sebagai topping. Ia juga didapati dalam sup, bubur, telur dadar dan hanya kira-kira apa-apa hidangan lain di mana anda mungkin mendapati terdapatnya telur biasa.

Telur padi hanya satu contoh telur yang disediakan khas dalam masakan Cina. Orang Cina membuat banyak hidangan lain yang melibatkan telur rendaman dalam campuran khas termasuklah juga telur soya dan telur teh. Telur padi walaupun adalah satu-satunya yang dianggap makanan istimewa biasanya ianya dijual sebagai makanan ringan oleh penjual jalanan. Ini mungkin mempunyai kaitan dengan persediaan yang kompleks dalam proses penghasilannya.

Telur padi kekal popular di China dan negara-negara Asia yang lain, walaupun proses penyediaan telah berubah dengan teknologi baru. Terdapat masih ada pengusaha yang menyediakan telur dalam kaedah tradisional. Banyak syarikat yang menjual telur pra-pakej rendam dalam air garam, natrium karbonat dan kalsium hidroksida. Menggunakan kaedah ini, telur padi boleh disediakan dalam masa kurang daripada dua minggu berbanding dengan kaedah tradisional yang memakan masa berbulan atau lebih. Sesetengah pembuat telur menggunakan plumbum oksida untuk mempercepatkan proses ini yang membawa kepada kebimbangan keracunan plumbum dan masalah kesihatan yang lain.

Berikut merupakan fakta tentang kandungan telur padi:

Kalori 80
Kalori dari lemak 27
Jumlah lemak 3g5%
Lemak tepu 1g5%
Kolesterol 350mg117%
Sodium 380mg16%
Potassium 0mg0%
Karbohidrat 5g2%
Serat 0g0%
Gula 0g
Protein 8g
Vitamin A 0% · Vitamin C 0%
Calcium 0% · Iron 0%


Kelebihan telur padi hanyalah ia lansung tidak mempunyai gula tetapi sangat tinggi kandungan sodium dan kolesterol. Dikatakan juga telur padi mengandungi plumbum (leads) yang boleh memudaratkan kesihatan akibat pengambilannya yang kerap.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...