8.6.14

KHASIAT UBI KELADI

Ia mempunyai bentuk dan saiz yang berbeza-beza, malahan warnanya pun mempunyai banyak variasi warna. Terdapat isi keladi ini berwarna ungu, berwarna putih dan ada juga yang berwarna merah jambu. Isi keladi adalah cenderung bersifat kanji yang menyediakan sumber tenaga yang sihat dan manfaat pemakanan penting.

Protein
Keladi mengandungi agak sedikit protein. Badan anda menggunakan protein untuk membina otot, tisu pembaikan dan mensintesis molekul biologi seperti enzim dan hormon. Protein juga berfungsi sebagai sumber bahan api untuk badan anda jika anda tidak mengambil karbohidrat yang mencukupi. Pakar permakanan mengesyorkan pengambilan protein harian sebanyak 0.8 gram per paun berat badan. Walaupun keladi tidak menyumbang kepada keperluan protein harian anda ia tetap juga membekalkan lebih 2 gram protein.

Karbohidrat
Oleh kerana keladi bersifat kanji, hampir keseluruhan kandungannya adalah karbohidrat. Ia membekalkan hampir 40 gram untuk 1 cawan. Karbohidrat adalah pembekal tenaga kepada tubuh yang membolehkan badan memelihara protein untuk kegunaan lain daripada pengeluaran tenaga. 

Serat
Keladi juga kaya dengan serat untuk memudahkan ia sendiri dapat dihadamkan dengan sempurna. Serat membantu mengekalkan saluran penghadaman yang sihat dan ada hubung kait dengan menghindari obesiti, penyakit jantung dan beberapa jenis kanser.

Rendah Lemak
Keladi adalah sangat rendah lemak, menyumbang kurang daripada 0.25 gram setiap 1 cawan hidangan. Walaupun lemak adalah penting untuk mengekalkan membran sel sihat dan membenarkan badan anda untuk menyerap vitamin larut lemak, lemak yang berlebihan pula boleh membawa kepada penyakit kardiovaskular. Kandungan lemak yang rendah keladi boleh membantu anda mengurangkan penggunaan lemak.

Vitamin
Keladi merupakan sumber vitamin C dan B6, dengan 1 cawan menyediakan kira-kira 20 peratus daripada keperluan harian anda setiap nutrien ini. Vitamin C membantu dalam pembaikan tisu dan penyembuhan luka dan ciri-ciri antioksidannya membantu mengimbangi kesan sel yang rosak akibaty radikal bebas dalam badan anda. Metabolisme protein memerlukan vitamin B6, dan B6 juga berfungsi dalam sintesis sel-sel darah merah. Thiamin satu lagi vitamin B, membantu anda menukar karbohidrat kepada tenaga, dan 1 cawan keladi membekalkan 10 peratus daripada keperluan harian anda untuk vitamin ini.

Mineral
Mangan, tembaga dan kalium terdapat banyak dalam keladi. Mineral ini membantu menyahtoksik tubuh anda. Tembaga membantu menyalurkan hasil protein badan anda seperti hemoglobin, elastin dan kolagen. Kalium terlibat dalam proses penting termasuk pengeluaran tenaga, pengecutan otot dan fungsi impuls saraf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...