27.6.14

KHASIAT OBOR-OBOR


Obor-obor adalah makhluk separa telus ditemui di laut dan dipercayai lebih tua daripada dinosaur. Ia adalah makanan yang popular di kalangan penduduk di Asia,  tetapi kini telah menjadi popular dan meluas diseluruh dunia. Obor-obor yang popular di Malaysia ialah jenis merah keperangan seperti dalam gambar. Ia mempunyai rasa tawar dan masin kerana obor-obor di awet dalam air garam dan tawas. Untuk menikmatinya ia dimakan bersama cecah air limau dan cili.

Mencegah asma
Apabila kanak-kanak mengambilnya secara tetap ia akan kurang terdedah untuk mengalami masalah pernafasan yang berkaitan dengan asma. Kajian menunjukkan bahawa ia juga mempunyai agen perlindungan yang memberikan manfaat yang sihat untuk ibu-ibu yang mengandung .

Mencegah penyakit kardiovaskular
Kajian terkini menunjukkan bahawa individu yang mengambil obor-obor sekurang-kurangnya dua kali seminggu adalah kurang terdedah kepada pembekuan darah. Selain itu ia bukan sahaja membantu mengurangkan tekanan darah tinggi tetapi juga melegakan tahap kolestrol yang tinggi pada pesakit yang mempunyai masalah jantung.

Mengurangkan risiko demensia
Apabila orang tua makan obor-obor dua kali seminggu, mereka menjadi kurang terdedah kepada demensia dan penyakit yang berkaitan dengan peningkatan usia. Ia juga mengandungi ciri-ciri pelindung otak.

Keradangan
Obor-obor biasanya digunakan untuk mengurangkan keradangan dalam pesakit yang menghidapi psoriasis dan artritis reumatoid di kalangan penyakit berkaitan dengan radang.

Meningkatkan kesihatan semasa hamil
Ibu-ibu mengandung yang mengambil obor-obor semasa hamil boleh mengurangkan risiko kelahiran pramatang dan membantu meningkatkan kesihatan bayi dalam kandungan.

Diabetes
Pengambilan obor-obor juga membantu mengawal tahap gula dalam pesakit dengan pesakit kencing manis. Selain itu kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa ia meningkatkan mood.
AMARAN
Menurut kajian baru-baru ini pengambilan berlebihan obor-obor dikatakan memupuk sejenis kanser tertentu. Atas sebab ini anda adalah dinasihatkan untuk makan obor-obor secara sederhana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...