2.3.14

KHASIAT NASI


Beras memang terkenal sebagai salah satu makanan yang sihat di serata dunia. Sebagai rakyat Malaysia dan penduduk Asia amnya, kita telah makan makanan ini setiap hari tanpa rasa jemu dan tanpa muak...hari-hari mau makan nasi, kalau tak makan nasi hati jadi gelisah dan bingung walaupun dihidangkan dengan makanan yang lazat sekalipun. Nasi adalah makanan ruji yang fleksibel untuk dimakan dengan pelbagai sayur-sayuran, lauk pauk, pelbagai daging dan rempah ratus.... nasi benar-benar telah membuat makanan lain bertukar menjadi makanan yang luar biasa. Sama ada ia adalah beras perang atau putih, manfaat kesihatan daripada makanan ini tidak ternilai harganya.  


Faedah Makan Beras

Manfaat Kesihatan Nombor Satu
Pertama sekali, nasi tidak mengandungi gluten yang menjadikannya salah satu yang terbaik. Hakikatnya adalah bahawa ramai orang tidak toleran dan alergi kepada gluten yang menghalang mereka daripada mengambil banyak nutrien penting. Sebab itulah kita tidak muak untuk makan nasi ini setiap hari. Ini menjadikan ia mungkin bagi orang-orang yang alah kepada gluten untuk mengambil banyak nutrien yang besar dari nasi. Nasi mengandungi pelbagai jenis zat dan mineral seperti Vitamin B, D, kalsium, serat, besi, dan pelbagai mineral yang penting untuk badan kita.

Manfaat kesihatan Nombor Dua
Satu lagi faedah kesihatan nasi adalah berkaitan dengan kesihatan hati kita. Minyak dedak yang terhasil daripada nasi mengandungi antioksidan kuat yang boleh membantu dalam membuat hati kita lebih tahan penyakit yang berkaitan dengan jantung. Selain daripada ini, kolesterol tidak baik boleh merosakkan kesihatan jantung. Beras boleh membantu anda dengan merendahkan paras kolesterol anda kerana ia tidak mengandungi kolesterol yangtidak baik dan membuat jantung anda lebih sihat.

Manfaat kesihatan Nombor Tiga
Manfaat ketiga makan beras mengenai kesihatan kita adalah berkaitan dengan karbohidrat. Beras mengandungi banyak karbohidrat yang memberi badan kita tenaga yang kita perlukan. Jadi, dengan memakan nasi anda akan mendapat sejumlah kalori yang mencukupi untuk anda menikmati pelbagai aktiviti yang melibatkan pembakaran tenaga yang tinggi. Malahan nasi adalah sangat rendah kandungan lemak, garam, dan gula.

Manfaat kesihatan Nombor Empat
Setelah semua manfaat kesihatan makan nasi dalam fikiran, ia adalah selamat untuk mengatakan nasi juga baik untuk mengekalkan atau mencapai berat badan ideal anda. Masalah dengan berat badan yang berlebihan boleh membawa kepada pelbagai penyakit dan keadaan , dan ini adalah mengapa ia adalah penting untuk menjaga tubuh anda dalam keadaan baik. Beras adalah makanan yang sempurna untuk membantu anda dengan ini, jadi anda perlu memasukkan ke dalam diet yang seimbang anda tanpa apa-apa keraguan. Akan tetapi yang penting, jangan mengambil nasi berlebihan dan tidak makan dengan seimbang, anda boleh menjadi boroi kerana sifat buruk makan pada diri anda. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...