7.11.13

KHASIAT DAGING AYAM



                        

Daging ayam termasuk dalam kategori daging putih yang mempunyai banyak protein tetapi tahap kolesterol yang rendah berbanding dengan daging merah yang lain. Ia adalah sumber yang kaya dengan nutrien dan vitamin. Ayam menyediakan selenium yang penting kerana ia mengandungi anti oksida untuk mengawal radikal bebas dan meningkatkan sistem imun. 
              
100 gram daging ayam yang dimasak mengandungi 312 kalori. Ayam memberikan anda jumlah yang tinggi protein, karbohidrat dan lemak yang sihat. Ia memberikan badan fosforus, selenium, zink dan besi. Ayam memberikan badan yang penting Vitamin B6 & B12 bersama-sama dengan vitamin D. Ayam adalah salah satu sumber yang berkualiti tinggi, protein tanpa lemak, yang sangat penting untuk pertumbuhan dan pembangunan pelbagai organ-organ badan. Ia adalah baik untuk orang yang cuba mengawal berat badan.

Manfaat Kesihatan
  • Ayam adalah sumber daging  tanpa lemak yang sangat baik, protein berkualiti tinggi yang merupakan nutrien penting untuk pertumbuhan dan juga sangat penting membantu orang gemuk dan obes. 
  • Bagi orang-orang tua, protein dalam ayam dapat membantu menguatkan tulang. Makan 100 gm dada ayam memberikan anda separuh keperluan protein harian.
  • Ayam adalah sumber yang baik untuk vitamin B yang melindungi tubuh daripada kanser. 
  • Mineral Selenium  yang terdapat dalam kuantiti yang banyak dalam ayam penting untuk metabolisme hormon tiroid, sistem pertahanan anti-oksida dan fungsi sistem imun dalam badan. 
  • Protein yang tinggi memberi tenaga kepada badan yang mencukupi untuk berfungsi dengan betul. 
  • Fosforus dalam kandungan ayam membantu mengekalkan kesihatan gigi dan tulang, dan juga memastikan fungsi buah pinggang, hati dan sistem saraf pusat yang sihat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...